2. Gear 1- move on your car hingga tiba kawasan bukit tekan minyak sedikit, lepaskan clutch. Jangan tekan clutch sama sekali semasa naik bukit. Lepas pedal oil sebelum cermin sisi kereta selari dengan tiang pertama.
3. Clutch perlahan2 dan break semasa cermin sisi selari dengan tiang pertama. Angkat hand brake 2X tik, sebelum mengangkat kaki daripada pedal break. Lepaskan pedal break. Tapi biarkan kaki masih menekan habis pedal clutch. Cek tayar dalam kedudukan yang dibenarkan. Ok.
4. Tangan kiri sedia memegang hand brake. Tekan pedal oil hingga RPM antara 3 – 4. dan tahan kedudukan pedal oil tersebut. Angkat perlahan2 clutch sedikit. Apabila terasa badan kereta bergegak/terangkat sedikit, tahan clutch dan turunkan hand brake. Pada masa ni tekan pedal oil sedikit. Kawal stering. Kereta akan bergerak kedepan. Then lepaskan pedal oil.Perlahankan kelajuan dengan menggunakan brake perlahan2.
******Masa naik bukit – yang penting lepaskan sikit clutch then tahan sebelum turunkan hand break. Kawal steering. In case apabila perlu untuk mengulangi semula naik bukit, turunkan hand break, kawal steering dan kereta akan undur dengan sendirinya. Break apabila hanya sampai kat garisan nak naik bukit. Jangan lepaskan clutch - perlu agar enjin tak mati.
*******In case enjin kereta tetiba sahaja mati : pusingkan kunci kereta dan pastikan kaki menekan clutch.
p/s : betullah kata orang, Perkara paling mencabar adalah latihan/test semasa menaiki bukit.
Artikel2 berkaitan:-
http://www.driving-school-beckenham.co.uk
http://www.johnfoote.co.uk/manouevres/hillstarts.htm